26 april 2008

De uitbater van de parochiezaal

online weekboek JONGCD&V

Dinsdag 22 april 2008

De uitbater van de parochiezaal

De dag begint in Brussel-Zuid. Afspraak voor mijn eerste metrovergadering! Ik overleg met een Franse prof over een mogelijk onderzoeksproject. De man heeft het zo druk dat hij me voorstelde hem te vergezellen tussen het station en zijn vergadering bij de Europese Commissie. Van snelheid en efficiëntie gesproken!

Op kantoor blijkt mijn office mate er al te zijn. Svetlana, een Russische collega, is me voor vandaag. Door haar is mijn kennis van het Russisch de afgelopen maanden exponentieel toegenomen. In ruil leer ik haar wat Nederlands (alhoewel West-Vlaams grappiger is) en over de Belgische politiek: hoe de Russen meer aandachten hebben voor jongeren en cultuur, over Leterme I...

Leterme is op dit ogenblik niet meer dan de verweesde vader aan het hoofd van een groep puberende jongeren. Iedereen tast af, ze denken het warm water te hebben uitgevonden, maar velen blijven steken bij de baby exercises. Als we eerlijk zijn, moeten we toegeven dat Bart Somers gelijk had toen hij zei dat de regering een project nodig had. Dehaene en Verhofstadt vonden het eerder in het Europees voorzitterschap. Maar nog beter zou zijn, mocht Leterme I een project hebben waar ook de bevolking bij betrokken is. Een droom van waar we met z'n allen naartoe willen, van die samenleving waar we zolang op gehoopt hebben. Bij de feiten blijven, is belangrijk. Maar af en toe met je hoofd in de wolken verdwijnen brengt ons vooruit. Een eerste minister moet bakens uitzetten - vorm geven aan de wereld, en het ondertussen gebruiken om de pietluttige discussies in de media te overwinnen.

's Avonds zitten we in de Wetstraat 26 samen met de werkgroep communicatie. Ik had voorgesteld om Jan Callebaut uit te nodigen. Na een onverwacht interview in Knack vorig jaar weet iedereen dat hij één van de topadviseurs is van CD&V. En terecht! Door hem hebben we de verkiezingen gewonnen. Jammer dat sommige prijsbeesten dat nu niet meer ten volle durven erkennen. Callebaut voert al meer dan 20 jaar onderzoek naar wat leeft bij de Vlaamse bevolking. Hij is de ideale man om stromingen aan te geven over hoe mensen zichzelf en de wereld zien. De data die hij verzamelt en verwerkt, is een unieke doorsteek van de samenleving en hoe we ons als partij kunnen positioneren. Geen verhaal van de perceptie boven de werkelijkheid, maar duidelijk om politci de keuzes te laten maken die ze denken te moeten maken. Het blijkt dat heel wat jongeren ver staan van wat leeft bij hun leeftijdsgenoten...