22 augustus 2005

de S van Espresso

Het moet halverwege de vakantiemaand juli zijn geweest dat Espresso (de krant voor mensen die geen krant lezen) uit de winkelrekken verdween.

Wat er met de journalisten van het krantje is gebeurd weet niemand. Maar persoonlijk sluit ik een coup op haar moederkrant 'De Standaard' niet uit. Ware oudermoord.

Op menig redactievergaderingen van 'De Standaard' moet het door de strot zijn geduwd dat de krant een te ouwbollig imago zou hebben bij de jongere generatie van lezers. 'Zij vormen de toekomst van de verkoop van de krant' en 'zij bepalen het beleid van de toekomst' hoor ik Peter Vandermeersch al snersen. 'Vlotter die handel'.

Het lijkt er steeds meer en meer op dat we binnenkort geen kranten meer zullen lezen, maar kijken. De hoofdredacteur zal nietsvermoedend beetje bij beetje zijn plaats afstaan aan de art-director. Grotere foto's, blitse titels en - vooral? - veel luchtigheid.

Wanneer er ooit een bundel zomerexemplaren 2005 zullen worden ontdekt over honderd jaar bij een verwoede verzamelaar, wiens erfgenamen het huis zo snel mogelijk willen leegroven, zal men de hoop koesteren een nieuwe reeks Nostradamus-werken te hebben gevonden. In 2005 dacht men dat in 2025 alles verkeerd zou lopen. Van bioscopen tot de oudere bevolking, voor niets had men een graantje respijt.

In de komkommertijd bestaat de kunst er in om nieuws te maken; wat ze bij 'De Standaard' wel écht letterlijk nemen. Wij journalisten zullen de ongeletterde massa eens tonen hoe het er in het echte leven aan toe gaat. Wij maken het nieuws van de toekomst!
Nee, de ruimte die de zomermaanden ons biedt om eens wat meer aandacht aan kunst & cultuur te besteden, om diepgaande interviews te publiceren, om een column te schrijven die eens meer dan 1/4 van een pagina mag zijn... daar doen we niet aan mee.
Het ganse jaar kankeren dat Europa (of zovele andere dingen) nooit in de pers komen. Maar zelf eens wat in de aandacht brengen: daar doen we zeker niet aan mee.

Leve het non-nieuws! Vlaanderen kent maar één onafhankelijk degelijk onderbouwd medium in een (klein) land waar de journalisten te dicht bij alles betrokken zijn. Lang leve De Tijd!

Vele jongeren zijn nog op zoek naar een échte krant met meerwaarde, achtergrond en analyse. Ondertussen blijft het leven in 2025 waar we lezen hoe blij we mogen zijn dat we verlost zijn van de string en het overlijden van Miss Ellie Breaking News is.
(het stond er allemaal in!)


[Over die carrièreplannende journalisten zal ik mij later wel eens niet kunnen inhouden.]

1 Comments:

At 16:56, Anonymous Anoniem said...

Beste mijnheer Vandermeersch

Waarom pleegt gij zo vaak woordbreuk?
Zo enkele malen per jaar wordt u vanuit uw redactie het privilege verleend om paginabreed uw mening te geven. Ge snatert er dan op los en ge doet dat goed, daar niet van, want we geloven u allemaal - ge zijt toch immers den Grooten Hoofredacteur van de Groote Kwaliteitsgazet. Ge zet dan uiteen wat de vallen van het hedendaagse medialandschap zijn en dat zijn er veel, eh, Peter, nu da alles zo snel en flitsend moet, amai toch, een goei gazet zou ni voor niks beginnen kreunen onder het gewicht van zoveel sensatie. "Maar niet De Standaard." Niet De Standaard, Peter, da hebt gij gezegd, en wij geloofden u.
De Standaard mag dan wel kleiner worden van formaat, den inhoud zal er ni onder lijden, integendeel. Da hebt gij ook gezegd en wij geloofden u.
Maar Peter, we geloven u ni meer. Den brol en de sensatie zijn ni flitsend, maar geruisloos in uw gazet geslopen, snel is het anders wel gegaan. Vroeger was ik trots om me mijn vers kwaliteitsgazetje onder den arm over straat te wandelen, nu kan ik er evengoed ne Marie-Claire in de plaats steken. Het doet er allemaal ni meer toe. Op uw klein blaaikes verdrink ik in de klein kottekes -eigenlijk best wel Vlaams- vol irrelevante informatie. Ge vindt er een feitje, een cijferke, een citaatje en uw redacteuren zorgen ervoor da alles één groot dictaat wordt. Uw redacteuren zijn zo overtuigd van hun Groot Gelijk, Peter, het is gênant.
Ge had alle gevaren zo goe voorzien en er is er geen enkel waaraan ge ni ten prooi zijt gevallen. Ge zijt een hoer van de verkoopcijfers geworden, want die cijfers zijn voor u nu het teken da ge goe bezig zijt, maar Peter, ik denk da ge u vergist (zeg da trouwens ook eens wa meer tegen uw redacteurs, of oei, mag da misschien ni, och ja, juist, dan zou het ni meer objectief zijn...) want den inhoud van uw gazet is zo verkleuterd da uw doelgroep wel moest uitbreiden. Er zijn nu eenmaal meer kleuters in Vlaanderen dan kritische zielen (sorry, ni objectief).
Ik vind het jammer da ik mijn goede vertrouwde gazet ni meer zal terugzien en ik belijd dan ook tot Zij wederkeert, dat Zij verrezen is.
Peter, ge zijt van Broadsheet naar Broadshit gegaan.
Het spijt me.

 

Een reactie posten

<< Home