12 september 2005

Royalisme bij Vlaanderen Vlagt










Zaterdagavond 10 September 2005. Traditioneel het weekend waarin de Last Night van de (Britse) Proms doorgaan; 110 jaar na het startschot probeert men nog steeds een breder publiek aan te spreken met een populair programma, een minder formele setting en goedkope tickets.

De laatste avond van de Proms hoort zo wat het hoogtepunt te zijn van de vergane glorie van The British Empire. Via Britse televisiestations wordt overal ter wereld nog een glimp opgevangen hoe het land nog steeds denkt de wateren te overheersen. Niets is minder waar.
Goedkoop volksvermaak in de belangrijkste steden van Groot-Brittannië waar een rechtstreekse uitzending van het feest te beleven valt, aangevuld met plaatselijk zangtalent. In de Royal Albert Hall zelf zitten de meer gegoeden, die zich traditioneel tot de grootste patriotten van het land ontplooien. Om de laatste avond bij te wonen moeten men immers minimaal 6 tickets bestellen binnen dat zelfde seizoen.

Een mens moet er wat voor over hebben om er met zijn vlag in het ijle te vendelen. Zo ook de mediageile groepering "Vlaanderen Vlagt (VL²)". Volgens hun webstek proberen zij Vlaanderen op een positieve wijze in beeld te brengen op elke mogelijke manier door het verspreiden van de Vlaamse vlag.

De vereniging is zich maar al te goed bewust van het onderscheid tussen de officiële Vlaamse Leeuw (met rode klauwen) en deze van de radicale Vlaams-Nationalisten. Volgens haar "wie-zijn-we" en haar statuten wensen zij geen onderscheid tussen beide te maken. Maar ik daag u gaarne uit om op hun website een afbeelding (bijvoorbeeld een foto van een actie) van een officiële Vlaamse Leeuw te vinden.

Bij het aanschouwen van de Proms afgelopen zaterdag kon ik mij niet weerhouden van de vraag wie nu eigenlijk die mensen zijn die bijna al hun weekends en een groot deel van hun centen ophangen aan het zwaaien met vlagen? Yvan Mertens, gewezen voorzitter van de Vlaamse volksbeweging (VVB) lijkt een van de drijvende krachten te zijn. Een organisatie die strijdt voor een onafhankelijk Vlaanderen. Ook de andere actieve leden lijken met een sausje van deze immer-oude-koeien-van-tijdens-de-wereldoorlogen-uit-de-gracht-halende vereniging overgoten.

Officieel wil Vlaanderen Vlagt echter geen positie innemen behalve het opkomen voor een mooi en fier Vlaanderen en presenteert zij zich partijneutraal.
Maar Google durft daar wel eens anders over te denken. Even snuffelen met 's werelds beste zoekmachine brengt een alternatieve "website-community" aan het licht waar de betere VL²-vrienden elkaar ontmoeten.
Het neutrale gezelschap had blijkbaar toch de nood gevoeld om een handig documentje op te stellen wat men dient te doen bij het debatteren over Vlaanderen en welke standpunten men dient in te nemen. Altijd handig voor de minder op de hoogte zijnde of de minder van intellectualistische capaciteiten overdroten millitant. Verder links ('verwijzingen') naar Vlaamse volksbeweging en naar een website over volkeren zonder staat... en alternatieve voorstellen om te bevlagen. Wat dacht u van 9 juni? Het herdenken van de oprichting van het Koninkrijk der Nederlanden in 1815.

Ook een klein jaarverslag staat er op de 'interne' website van de vrienden met heimwee naar gelukkig lang vervlogen tijden van het in korte broek met de Vlaamse Leeuw staan zwaaien. De kleine groep van actievoerders is tevreden dat ze geen praters zijn maar 'doeners' en overlopen hun gemeenschappelijke kommer en kwel tegen het rode bastion van de VRT-journalisten.

Maar wie draagt nu bij voor al deze evenementen? Volgens het financieel verslag kan de vereniging naast giften een beroep doen op goedwillige sponors. Altijd leuk, die edellieden met hun mecenaat. In de praktijk lijkt het te gaan om meer dan 20 000 EUR, maar van wie? Geen enkele link, geen enkele vermelding van een sponsors te vinden op hun website. Vrij bizar, of is het wat velen durven te vermoeden? Nee, ik laat het antwoord op deze vraag aan u over, beste lezer.

Voor mij is er maar een Vlaamse Leeuw; en het is deze met de rode klauwen. Elke andere vorm van Vlaams vexicolligisch amateurisme is verwerpelijk en hoort toe aan separatistische groeperingen met navelstaarderij.

Maar hier zal het gemiddelde lid van VL² waarschijnlijk niet stil bij staan. De gesprekken binnen deze zondagsclub vol van Vlaams-fetisjisme lijken zich te beperken tot het strikt noodzakelijkere der wegen naar het gerstenat. Of hoe de Vlaams-republikeinse vlagenmannen en -vrouwen met gestrekte armen in de Royal Albert Hall stonden te vendelen op het hoogtepunt van royalisme: God Save the Queen.
Ach, het Vlaamse separatisme lijkt soms heel veraf.

8 Comments:

At 15:37, Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At 00:45, Anonymous Anoniem said...

Inderdaad. Het enige "noteworthy" van die schimmige organisatie dat ik mij herinner is het ineenslaan van een veldrijder. Ze hebben zich wel terstond geëxcuseerd, maar het blijft toch maar een allegaartje van amateurs.
Als men al op zo'n manier de Vlaamsche Zaak moet promoten, dan moet er toch bijzonder weinig enthousiasme onder de bevolking voor zijn. Tja, the usual s*** dus... cu

 
At 00:45, Anonymous Anoniem said...

Inderdaad. Het enige "noteworthy" van die schimmige organisatie dat ik mij herinner is het ineenslaan van een veldrijder. Ze hebben zich wel terstond geëxcuseerd, maar het blijft toch maar een allegaartje van amateurs.
Als men al op zo'n manier de Vlaamsche Zaak moet promoten, dan moet er toch bijzonder weinig enthousiasme onder de bevolking voor zijn. Tja, the usual s*** dus... cu

 
At 09:59, Anonymous Anoniem said...

Frederiek,

Eerst even zeggen hoe ik hier terechtgekomen ben. Ik had ooit al eens van je gehoord toen ik nog in het KIB-bestuur zat en er geruchten de ronde deden dat je van plan was een concurrerende vereniging op te richten, bleek het later dat je contact gelegd had met EBB in het kader van EDS, nu niet meteen een concurrent van de KIB. Soit, dit eigenlijk een fait-divers terzijde. Onlangs zag ik je naam terug verschijnen toen Ronny (voorzitter CD&V Ichtegem) mij uw blogadres doorspeelde om bij de links van de één dezer dagen te verschijnen lokale CD&V-site te plaatsen. Also...
Back on topic: Hoewel we beiden CD&V'ers zijn en dan nog van dezelfde gemeente (al heeft dit in deze context geen enkele betekenis), deel ik uw mening over VL2 niet. Ik ga er hier niet uitgebreid op ingaan, maar toch een aantal bemerkingen bij u toch wel tendentieus artikel (maar dit is natuurlijk de vrijheid van blogs).
1) Je noemt VL2 ten eerste al mediageil ... wel ja vraag ik mij dan af, als je als doel hebt de Vlaamse symbolen op een onpartijdige (= los van partijen, welteverstaan) wijze te promoten, moet je op zijn minst toch een beetje in de kijker lopen. Als je het mij vraagt zijn ze in ieder geval minder mediageil dan de meeste sp.a-mandatarissen.
2) Dat VL2 zich goed bewust is van het onderscheid tussen de Vlaamse leeuw van de Vlaamse overheid en de leeuw van de Vlaamse beweging (wat toch een klein nuance verschil is met uw benaming 'radicale Vlaams-Nationalisten'). Toegegeven, mijn persoonlijke smaak neigt ook eerder naar de ge-keel-de leeuw dan naar de zwarte, maar dan vooral omdat deze heraldisch mooier is. De zwarte leeuw bestond eveneens al in de Middeleeuwen en was zelfs eerder in voege dan de gekeelde leeuw (mocht u niet thuis zijn in de heraldiek: keel=rood), die zowat vanaf de 14e eeuw in zwang geraakte. Onder invloed van Rodenbach is de zwarte leeuw gegroeid als symbool van de Vlaamse beweging, enerzijds omdat deze de oudste was, maar ook de het feit dat zwart-geel-rood ook de Belgische kleuren waren zal er wel voor een serieuze schel tussen gezeten hebben. Deze leeuw is dan later in de jaren '30 en zeker de jaren '40 serieus (figuurlijk) verbrand geweest, maar werd als symbool van de Vlaamse beweging in de loop van de jaren '50 terug opgevist en dit zeker niet door enkel maar radicale vlaams-nationalisten. Mensen als Frans Van der Elst, Nelly Maes en Willy Kuijpers zijn bezwaarlijk radicale nationalisten te noemen (Frans was eerder federalist dan nationalist, Nelly eerder regionalist en Willy, tjah, Willy dat was een soort apart :-)), en die heb ik toch al allemaal schoon bij een zwarte leeuw zien staan. Maar weet je, dat valt eigenlijk allemaal onder een discussie rond het claimen van volksymbolen door het VB, die dan ganse idealen met een maatschappelijk spectrum van links tot rechts verbranden. Je moet eens een Vlaamse vlag buitenhangen en de mensen komen vragen of ge van "'t blok" of godbetert van "de zwarte" zijt, daar krijg ik het schijt van. Maar ik wijk af. Er is in principe dus eigenlijk geen onderscheid tussen beide vlaggen en hoewel sommigen VL2'ers dat onderscheid wel zullen maken, het staat in hun statuten dat ze geen onderscheid maken en het is dat wat telt.
3) De uitdaging die je stelt Frederiek, neem ik met graagte aan. Op hun site met foto's van acties (http://www.vlaamsbrabant.net/vl2/acties.php) vind je de officiële leeuw op foto's nr. 1, (4 - niet duidelijk), 5 (die heb ik in het groot gezien), 6, 7 en 8. Kijk anders ook maar eens naar de koers, beide vlaggen zijn steeds vertegenwoordigd.
4) Dus u associeert het VVB zo even voor de neus weg met de collaboratie, al een geluk dat u geen historicus bent. Ik zou zo zeggen bestudeer de geschiedenis van het VVB eens beter, alsook de activiteiten van Yvan Mertens in het VVB en dan horen we nog eens. Trouwens als u de rest van de Vlaamse beweging ook zo losjes associeert met de "zwarte" tijden, dan begint u toch verdacht dicht in de buurt te komen van de, mijns inziens even ondemocratisch als het VB, BUB. Wie al de andere actieve leden zijn weet ik niet, maar als u eens naar de webmaster van de site zoekt en diens naam in google intikt, mag u misschien toch uw mening een beetje herzien. Stijn Paemelaere lijkt me nu niet meteen iemand met extreem-rechtse sympathiëen.
5) Over die Vlaamsevlaggers.tk, die community waar je het over hebt, wel daar ga ik ook niet veel woorden aan vuil maken, ik ken een aantal mensen die er zitten. En ik deel uw mening wel als u zich vragen stelt bij de achtergrond van een aantal van die mensen, maar u mag een vereniging niet veroordelen op basis van een aantal sujetten. Anders kan ik ook de partij (of beter het volledige kartel) waarmee ik sympathiseer de rug toekeren, want de CD&V'ers die zondag aanwezig waren op die anti-holebi-adoptie betoging waren toch ook niet echt zuiver op de graat of is de CD&V dan toch terug integralistisch-katholiek.
6) Betreffende de financiële zaken van VL2. Even iets taalkundig, volgens mij gebruikt u de termen giften en sponsoring wat door elkaar. Zij misschien ook ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat uw vermoedens niet helemaal kloppen. U laat de vraag over aan de lezer, maar geeft ze wel uw antwoord met de paplepel in de mond. Soit, beroepshalve weet ik min of meer wel waar hun giften vandaan komen en ik moet u teleurstellen het zijn niet allemaal oud-oostfronters of VB'ers. Het is misschien ontluisterend dat die welwillende mecenassen uit bijna alle maatschappelijke strekkingen en politiek partijen afkomstig zijn. Jammergenoeg mag ik daar wegens beroepscode geen onthullingen rond doen. 30-jarige embargo's, you know.
7) Ik ben geen uitmuntend taalkundige, dus als u me ook eens de term vexicolligisch kunt verklaren, kan ik misschien ook daaruit een reactie putten :p
Al zal het volgens mij wel iets zijn in de lijn van de rest van uw artikel. Ik kan mij vergissen, maar volgens mij bekijkt u de Vlaamse beweging iets te bekrompen. Alles dat maar wat riekt naar Vlaams plaatst u blijkbaar meteen in extreem-rechts en/of separtistische hoek. Trouwens bent u ook zo iemand die vendelzwaaien meteen associeert met de jaren '30, dat zullen de vendelaars van de KAJ graag horen.
8) Op de reactie van Peter: Op het vermeende 'schimmige' van VL2 ga ik al niet meer in, maar voor het overige kan u zich misschien een beetje beter informeren.
Als VL2 indertijd Ben Berden heeft ineengeslaan, dan heb ik bij wijze van spreken gisteren mijn zus vermoord en mijn moeder verkracht (kwestie van een boutade te vormen). Totnogtoe zijn er twee incidenten geweest die aan Vlaanderen Vlagt werden toegeschreven. Het Parijs-Roubaix incident met de vlag in het wiel en Ben Berden die tegen een vlaggenstok reed. Met het eerste had VL2 al helemaal niets te maken, dat was een individu met een type vlag dat noch verkocht noch gebruikt wordt door VL2. Over het tweede incident is Ivan Mertens wel nooit helemaal duidelijk geweest, maar ineenslaan, dergelijke retoriek hoort ergens anders thuis.
9) Afijn soit, nu vraagt u zich ongetwijfeld af of ik ook zo'n Vlaams vendelmanneke ben. Ik moet u teleurstellen. Als u mijn ideologische profiel zult navragen komt u uit op een "Europees regionalisme" (wat dit concreet betekent, leg ik met graagte op een andere keer uit). Ben ik lid van VL2, heftig sympathisant of is Ivan Mertens mijn persoonlijk idool. Ik moet u teleurstellen. Al vind ik het initiatief van VL2 best nog wel sympathiek, ik vind vaak dat ze te massaal aanwezig zijn met hun vlaggen. Een vlag of 3 aan de finish en zo een paar onderweg dat vind ik al genoeg. Een hele armada vind ik best overbodig. Waarom verdedig ik ze dan? Verdedigen ?! Dat is te zien wat men daaronder verstaat. Ik nuanceer en corrigeer graag, zeker inzake "vlaamse" aangelegenheden. Het stoort mij dat iets "vlaams" nog maar al te vaak in de extreem-rechtse hoek gedrumd wordt, terwijl ik en vele andere vlaamse sympathisanten ons allerminst extreem-rechts voelen. Men kan mij allerminst een nationalist en een separatist noemen. Staats-nationalisme en separatisme zijn bekrompen visies die een hechte Europese federatie in de weg staat. Als regionalist (een hedendaagse en progressieve variant van het volksnationalisme) deel ik wel hun visie dat België overbodig is geworden, maar ik zie eerder een Vlaamse subregio binnen een Benelux-achtige regio van een Europese Federatie dan een onafhankelijke Vlaamse staat in een Europese Unie van Staten. In dit eerder beperkt bestek van een "comment" heb ik toch een poging gedaan u wat te counteren met een aantal bemerkingen. Natuurlijk kan ik daar veel uitgebreider op ingaan, maar laat ons zeggen dat dit toch een aardige aanzet was.

De groeten,

Tom

 
At 12:48, Blogger Frederiek Vermeulen said...

Beste Tom,

Ik weet niet of dit de beste weg is om terug met jou in contact te komen. Maar eerst en vooral had ik graag een aantal zaken rechtgezet.

Dat ik een concurrende vereniging wou opzetten tegen KIB is voor mij helemaal nieuws. Wat je wel aan Sam mag navragen is dat ik interesse had om de ter ziele gegane pro-Europese vereniging binnen Leuven er terug boven op te halen.
De Europese Beweging België (EBB) had ook interesse om dit eventueel te ondersteunen. Daar is niets van terecht gekomen. Hier suggereren dat ik dat om partijpolitieke motieven zou hebben gedaan vind ik jammergenoeg een beetje ongepast. Wie mij kent zou moeten weten dat ik helemaal niets in dat vlak nastreef behalve bepaalde ideeën. Ten bewijze: de ideeën van EBB/europakring dateren van voor mijn engagement binnen EDS en zélfs van voor ik van het bestaan van EDS afwist!! Het lijkt me dan ook moeilijk om het daarvoor te gaan misbruiken.

Ik ben ook geen CD&V'er. Ik ben Frederiek, en heb bepaalde ideeën en die komen nu eenmaal in grote mate overeen met de ideeën van die partij. Maar hen klakkeloos volgen doe ik zeker niet.

Dat er een actief onderscheid wordt gemaakt tussen de zwarte en de officiële vlag (zoals ik ze noem) staat als een paal boven water. Daarover bestaan ministeriële besluiten en vind je ook terug binnen de vexicollogie (oftewel de vlaggenkunde)
Ik associeer de ganse Vlaamse Beweging niet op "zwarte tijden". Maar op de retoriek die vaak wordt gebruikt van de Nederlandsonkundige generaals en dies meer.

Giften zijn inderdaad afkomstig van sympathisanten, maar sponsors kennen een institutioneel kader en daar hoort wat tegenover in onze harde kapitalistische tijden?

Jammergenoeg heb ik op dit moment niet zoveel tijd om te antwoorden, maar ik kom er zeker en vast graag later op terug. Alleen vind ik de persoonlijke aannval in het begin van je 'comment' zeer jammer.
En ja, geef mij maar België. (Eigenlijk Europa) Meer Vlaanderen WAS ZEKER NODIG, maar wat we zelf doen doen we niet altijd beter.

 
At 13:21, Anonymous Anoniem said...

Frederiek,

Aha, zoals altijd (zou het dan toch aan mij liggen :p) moet ik weer iets rechtzetten dat verkeerd is begrepen. Wat de 'kwestie' EBB/KIB/EK/... betreft: ik zal zo spoedig mogelijk een e-mail versturen waarin ik heel dat spel nader uitleg. Ik wou mij hier toch wel eerst eens publiekelijk excuseren om iets wat als een persoonlijke aanval werd gepercipieerd, maar geenzins die bedoeling had, au contraire mon ami.
Ik heb echter de jammerlijke neiging iets scherper te schrijven dan ik eigenlijk ben, vraag maar aan Sam (die trouwens nu terug in België is).
Trouwens dag Fredriek, ik ben Tom. Nee serieus, ik begrijp volkomen wat je bedoelt als je zegt dat je geen "CD&V'er" bent. Ik had ook niet de bedoeling je meteen in het vakje CD&V'er te plaatsen. Al is het retorisch wel iets makkelijker ;).
En wat vexicollogie beterft, ik had het kunnen weten (aangezien het tijdschrift van het NVVV 'Vexilla Nostra' heet), al gebruik ik eerder de term banistiek.
Tot slot, omdat ook hier de tijd vrij beperkt is, dit is een goeie plaats om mij terug te bereiken. Je staat in mijn 'to watch'-list.

Ciao,

TC

 
At 09:39, Anonymous Anoniem said...

Even tussendoor: zowaar nog geen tijd gevonden om u te mailen... maar als ik es vijf minuten tijd heb. Of als je mij es tegen het lijf loopt in grootgemeente Ichtegem ;)

 
At 23:12, Anonymous Anoniem said...

fijne discussie jongens. doe gerust verder dan komt ne mens nog eens wat te weten tussen alle zever en rommel die op blog-sites te lezen valt.
Jammergenoeg wordt de "Vlaamsche Zaak" dezer dagen zo zwart-wit voorgesteld. Maar ja, wat doen we eraan ? Als je nu idd zegt sympathiën te hebben voor Vlaanderen dan ben je in de ogen van vele mensen een VB-er. Is dat waar ? Nee, helemaal niet. Is VL² een schimmige organisatie ? Waarschijnlijk ook niet. De meeste van die mensen hebben het hart op de juiste plaats en vinden het gewoon leuk om overal te staan zwaaien. Jammergenoeg soms voor de lenzen van de camera's. Wat is de essentie van VL² ? Eerlijk ? Ik zou het echt niet weten maar ik denk toch wel dat het niet hun bedoeling is om in de kaart van het VB te spelen al zullen er tussen hun symphatisanten ook wel VB-ers zitten. Is een beetje rechtsgezind zijn kwalijk ? Sorry jongens, nee hoor. Het moeten niet allemaal progressieven zijn (het nieuwe modewoord) of zoals we in de jaren 70 en ervoor reeds zeiden : Linkse rakkers. Mag rechts een beetje meer aan bod komen ? Positief denk ik. In het rode bastijon der journalisten (jammer maar ook De Standaard en De Knack leiden eronder) is het toch zo moeilijk om positief over centrum- of rechtsere gedachten te schrijven. Bang voor ... ? Wie zal het zeggen ? Maar ik dwaal ook af. Eigenlijk gewoon deze post om in een beetje menselijke taal voor nen simpelen burger gelijk ik, te zeggen dat we fier mogen zijn Vlaming, Belg, Europeaan te zijn. Het hokjesdenken is echt niet meer van deze tijd. Door de moderne vormen van communicatie zitten we aan de andere kant van de wereld in 2 seconden. Dus jongens laat VL² de Aussies maar zien dat we er ook nog zijn.

Groetjes, Jan (met een luchtiger kijk op de feiten en zeker niet met de pretentie om de juiste kijk te hebben waar ik jullie zeker ook niet van verdenk. Het zijt 2 toffe dorpsgenoten en dat wil ik zo houden. Laat de weblogdiscussie zeker niet escaleren)

 

Een reactie posten

<< Home