01 mei 2008

Studiedienst

online weekboek JONGCD&V

Vrijdag 25 april 2008

Studiedienst

Vrijdag vandaag. De laatste dag van de werkweek is altijd wat meer ontspannen. Het is niet alleen in België dat boekhoudnormen niet leven. In veel andere EU-lidstaten is het niet anders. Om de drie maanden overlegt EFRAG met alle partners uit de Europese Unie. Ik probeer de landen die de laatste tijd niet zo actief waren aan boord te krijgen. De volgende vergadering staat gepland voor juni in Praag. De voorbereiding begint al.

Ik denk na over het gesprek dat we de avond ervoor hadden op de trein rond de Denk-Mee-Krant. Goed dat er fora worden geboden om het debat te stimuleren. Toch moet ik toegeven soms wat teleurgesteld te zijn over de onjuistheden die mensen met de economische wetenschap associëren. Het is altijd mijn overtuiging geweest dat aan nieuwe parlementsleden vrijwillig cursussen recht en economie moeten worden aangeboden. Het zou heel wat onnozelheden de wereld uithelpen.

Toch zou het ook interessant zijn voor anderen: mandatarissen en leden. CD&V moet heel wat meer investeren in vorming. Crash courses economie, statistiek, wetenschappen... misschien kan JONGCD&V het voortouw nemen?
Eén ding is zeker: het ziet er naar uit dat het niet van onze studiedienst zal komen. Een enorm waardevolle organisatie, maar denken gebeurt er niet meer - de laatste publicatie dateert van 27 april 2007! Echt vernieuwend is het werk ook niet altijd te noemen. Een studiedienst moet nochtans het kloppend hart van de partij zijn: ideeën leveren, lokale mandatarissen argumenten leveren voor onze nationale standpunten... Als we weten dat CD&V nog bij de beteren is, hoe erg is het dan bij andere partijen?

's Avonds beland ik in Brussel. Eerst een koffie drinken bij een vriend. Ik geraak er aan de praat met een Tunesisch meisje dat aan een doctoraat wil werken in het domein van de milieueconomie. Ook in de academische wereld is dit nog steeds een niche. Toevallig ken ik een openstaand project, en we raken aan de praat over de zin en onzin van milieupolitiek en doctoreren.

Even later meer down to earth om met vrienden te genieten van de gezelligheid van Sint Goriks. Sommige mensen zouden wat vaker met mensen op moeten trekken om over andere dingen dan politiek te spreken. We praten over koetjes en kalfjes, en gaan frieten eten bij Jommeke. Daarna rij ik door naar de prachtigste provincie van het land. Een snelweg en een auto, en je bent op reis, zei Herman Van Molle ooit.